Selasa, 19 Jun 2012

Hati seorang wanita

 Wanita..di ciptakan Allah sempurna bagi aku..bentuk badan dan fizikalnya membuatkan aku mengagumi segala apa yg ada pada diri seorang wanita..makhluk allah yg amat sempurna. Sejauh mana kita mengenal sifat2 wanita ini..? Bg aku..wanita amatlah banyak ragamnya..banyak yg mengenainya memungkinkan lawan sejenisnya iaitu lelaki ramai yg tidak faham..apa itu rahsia wanita...

     Aku bangga menjadi seorang wanita,ibu dan seterusnya pemangkin untuk negara.Seorang wanita yg tabah mengharungi apa saja rintangan dan cabaran..Bukan senang nk senang...Tambah2 lg menjadi seorang wanita..Ciri2 wanita idaman..mesti semua inginkan kecantikan, luaran dan dalaman.Tp tahukan anda kecantikan sebenarnya terbit bila hati kite yg nurani dan ikhlas dalam melakukan apa sahaja..bagi aku kecantikan luaran tidak penting jika hati di dalam di penuhi dgn hasad,hipokrit dan samaran.Dan aku bersyukur aku tidak tergolong dlm golongan2 org2 yg sebegini. Bukan memuji diri sendiri.tp hakikatnya ini lah diri aku..

      Lelaki di jadikan sebagai pelindung kaum2 wanita..mendidik , menjaga ( melindung ) dan membimbing ke arah yg positif..Tp amat sukar menemukan yg benar2 seperti aku nyatakan di atas..Justeru bila ade yg begini maka hargailah dia semasa dia masih bersama..Tp lelaki jugaklah yg bisa merosakkan , menghancurkan segala gala yg berkaitan dgn wanita..Bukan semua, tp segologan..Dan golongan2 ini la golongan yg tidak menghargai siapa itu wanita..Sifat2nya..personalitinya, jiwa dan perasaannya..

         Wanita..amatlah halus dan sensitif jiwanya..perasaan kecil nya amatlah tersentuh jika ada sesuatu melibatkan diri dan org2 di sekeliling nya..Namun tidak di nafikan ade setengah yg tk ade sifat2 di ats...Lelaki amtlah payah nk memahami jiwa wanita..tambah2 laki2 yg pentingkan dirinya sendiri.Apa yg jiwa wanita mahukan,apa yg wanita hajatkan,rasa dan harapkan..Tk semua lelaki yg memahami kehendak dan naluri wanita ini..Dan jika ada yg btul2 memahami amtlah bertuah si wanita td..kadang2 kite tk menghargai apa yg ada di hadapan kite,kerana kite sering memandang remeh dan alpa dgn pemberian Tuhan pada kita..Sehingga kite tk secara sedar telah melukakakn hati org yg kita sayang..Tk kire lah samaada wanita atau pon lelaki..

          Mengapa harus ade rasa benci bila kite berkasih sayang..?? Mengapa ada rasa rajuk dan cemburu pd pasangan ? mengapa ada rasa bimbang,takut dan ingin memiliki..sehingga kita lupa kita bukan sapa2 pun untuk memiliki seseorg yg bukan jd hak mutlak diri kita. Melainkan hubungan yg sah di sisi Agama.Mengapa ada rasa geram marah n putus asa melanda jiwa, bila hati di sakiti..?? itulah fitrah wanita..Mengapa senang nk menitiskan air mata kebodohan semata2 makhluk lawan..?? Kenapa juga senang2 wanita ini menyerah kehormatan pd sang lelaki yg bertopeng kan haiwan yg memang ingin mengambil kesempatan atas kebodohan ?? kerana inilah fitrah wanita..Bodoh,rakus, nafsu mengalahkan akal...Maaf jika entry ini bisa membuak kan kemarahan di kalangan wanita..tp inilah realiti yg kita harus hadapi..Tak semua yg berjaya menahan maruah diri dr di nodai..Tambah2 keadaan semasa sekarang di susuli teknologi yg berkembang pesat dan maju..One switch,anda dh boleh melihat dunia luar..Kuasa di tgn anda..Dek kerana itulah..banyak yg di perdaya oleh sang buaya2 yg tk jemu2 mencari mangsa..

           Wanita..perasan mu amatlah rapuh..jarang skali jumpa yg berjiwa kental..if ade pon kerana dia dh melalui bermacam macam pengalaman hidup dan pernah merasai pahit getir dan onak duri sepanjang dlm kehidupannya..tp sekental kental wanita..jauh di sudut hatinya tersimpan kesedihan yg amt dalam di sembunyikan demi menjaga smua yg berada di sekelilingnya..akui lah hakikatnya wanita memang begitu..
kenapa lelaki payah sgt nk jaga hati wanita ? kenapa suka membiarkan org yg tersayang seringkali menangis,geram,marah dan segala bentuk yg tidak menyenangkan diri wanita itu..Tergamak menjadikan wantia ini sebagai ujikaji dan secara tk lansung mempermainkan wanita itu tanpa rasa bersalah dalam diri.

          .Kenapa ??? layak kah lelaki buat begitu...Dan wanita..tolonglah jgn tertipu dan di di tipu oleh spesies seperti ini..ayuh berjuang demi diri mu sendiri..Tiada kesenangan di susuli kesusahan,,mesti ade..tp kenalah sabar...sabar menempuhi semua kesusahan dlm kehidupan..Insyaalah nikmat sabar sgt lah manis..kelak akn bahagia dtg menjelang..Dunia ini satu ujian,satu pengenalan..Banyak lg benda dan onak duri harus kau tempuhi..Sekali tersalah langkah jgn ingt diri mu sudah tiada haluan, bangkitlah demi maruah dirimu..Hanya dirimu yg bisa merubah dirimu..Tetap tabah dlm apa sahaja rintangan dan ujian..akn ada jalan penyelesaian..Tkde masallah yg tk de jalan..Dengan berbekal kebijaksanaan, sedikit akal fikiran  mu yg waras Insyallah kamu mampu mengatasi apa saja kemusykilan dirimu sendiri..Sentiasa letakkkan diri mu org yg paling kamu sayang selepas ibu dan bapamu sebelum kamu menyayangi org lain..Sentiasa menjaga maruah mu walau di mana berada..Jgn biarkan dirimu di kotak katikkan oleh org2 yg sentiasa ingin mengambil kesempatan..Aku ingin berkongsi perasaan, semoga sedikit sebanyak yg membaca terkesan dgn apa yg di catatkan..

           Lelaki..Tolonglah hormat insan yg bernama wanita ini..Dialah yg akn bersusah susah membahagiakan dirimu walau apa jua keadaan..dia lah yg bersusah payah membesarkan zuriatmu hingga menjadi seorang insan.Kau belailah hatinya jika dirimu berasa bahagia..Jagalah perasaan nya..Fahamilah dirinya, apa yg dia suka dan apa yg tidak suka.Cuba menyelami hati dan perasaan nya..Cuba berada dlm situasi nya di saat dia sedih dan membutuhkan pertolongan dari mu maupun luahan perasaan dan segala macam bantuan..Cuba terima apa saja berkenaan dirinya maupon yg baik dan tidak baik..Apa saja perangainya yg menjengkelkan demi perasaan dan kasih sayang..

                   Pujuklah hatinya,dekati dirinya,,belailah ia..tanamkan perasaan sayang mu padanya..Pupuklah kasih sayang untuknya..mohonlah kemaafan jika ada kesalahan yg di buat..Ketepikan ego mu jika itu bisa membuatkan dia senang..Ketahuilah..apa saja yg kamu buat demi org yg tersayang dan apa saja yg kamu dapat akn mebuatkan kamu amat bahagia..Jdkan dia isteri kamu bila kamu mampu dan jgn sekali2 mencabul maruahnya melainkan dia sah menjadi milikmu..Ketahuilah..segala amalan  perlakuan kita akn dtg blk pd diri kita..bak kata pepatah..what u give u get back..dan aku percaya dunia ini ibarat roda..dan aku berpegang pd apa yg aku lakukan hingga sekarang..buat baik di balas baik..Maafkan jika ada yg tersinggung bila membaca catatatn aku..sesungguhnya yg baik dtg dr Allah dan yg buruk dr aku sendiri..Sekadar mengingatkan sesama kita..Bukaklah pintu hati untuk menerima segala kekurangan,, Insyallah akn ada cahaya mendatang..Semoga diri kite sentiasa di rahmati oleh Tuhan..Aminnn..

Tiada ulasan: