Rabu, 20 Jun 2012

Kehidupan di PUtrajaya

 Selama 9 thn bermastautin di Seremban,memang banyak btul kenangan manis dan pahit aku alami..sememangnya sukar di lupakan..Semenjak bz dgn aktiviti seni Dayana,we all decide nk pindah ke Putrajaya,duduk tgh2..tkdelah jauh sgt nk ke kl n nk berulang ke seremban..Memandangkan pindah ke Putrajaya,Dayana n adik2nya terpaksa la pindah sekolah,Papa die plak tk boleh nk tukar tempat kerja sbb bos die la sayang sgt kan die, Aku plak terpaksa sacrifice karier freelances singer n mengajar vocal bdk2 kt sekolah2 di sekitar seremban,demi memantapkan karier Dayana..Maklumlah org harapan..so hubby i decide  ulang alik pergi kerja,nk kata jauh tk la sgt..boleh tahan la..ikut jalan bangi ni dekat la skit..tol pon murah..dlm lebih kurang 45 minit jugak la..Kalau bawak laju jalan lancar dlm 30 minit dh sampai..

          First time tinggal di Putrajaya,mcm biasa lah..tkde beza pon yg bezanya boleh tgk bangunan2 kerajaan yg tersergam sana sini..Nk kata jenjalan sgt tkdelah..cume kami sempat ke Masjid besi..tu pon sbb org kata cantik..kebetulan plak masjid besi tu dlm 2,3 bulan dh siap..lgpon blum sempat nk kenal lg..ape yg menarik kat putrajaya ???..kalau ade tolong la share2 kan..Dh seminggu duduk Putrajaya,bila hantar bdk2 ni pergi sekolah waktu pg,memang jam..adehh..senak jgk urat perut..sempat jgk la carut polis trafik sbb tk jaga trafic lite,sesak lg menyesakkan ..dh la kreta bersusun,trafic lite plak sekejap dh merah,.jam sepanjang panjang traffic lite tuh..Nk2 perempuan bawak kreta..aduhhh..Ya ampun..kalau kt Putrajaya ni memang ramai la Datin2,makcik2,akk,adik2 yg bekerja sektor kerajaan  biasanya memandu kereta sendiri pergi kerja..kalau yg jenis pandai bawak kereta tkpe..kena plak yg jenis lambt aduhh la..hijau baru nk masuk gear..pastu terhegeh2..tk berada di lorong yg btul..semua tu menyebabkan jammed jalan..

                  Sorry la..tp memang kenyataan..nak2 yg jenis bawak kereta besar2 skit..aduhh..sayang tkut calar ke ape ke tak tau la..sampai sekarang aku masih lg alami situasi tu..menyampah,penat n geram..(sorry banyak2 yg saya jumpa mcm tu la,kalau yg tk berkenaan jgn la terasa ya ) Satu yg saya perasan..bawak kereta,bawak la..tp yg jenis wanita bekerja nih kalau dia pandang kite yg pakai bju biasa ni lain macam tau..Sorry to say la..bukan nk kondem ke ape...jeling beb...adehhh...kalau kite jenis sempoi2,selekeh so jgn harap la..
                        Aku pernah  alami satu situasi di mana aku ke pasar nk beli kelengkapan nak masak,..ada satu kakak nih..beli barang2 tepi aku..sekali buah limau die jatuh,jatuh plak kt tepi aku..aku ambik bg sambil senyum..dia pandang pon tk..kalau dh tk pandang ape lg nk ucap terima kasih...Otak udang punye org..geram plak rasa..org dh tolong die buat tak tau je..ape die ingt die bos sektor die ke kt pasar tuh..Menyirap...rasa cam nak sound je..Banyak yg jumpe mcm tula..kalau pakai cantik2..handbag mahal2..perfume die jgn nk ceritalah..bau die memang luse baru hilang..tengik hidung..yg tu tk kisah sgt..tp kalau sampai manners pon tkde ape kebenda tuh..berpelajaran la sgt sampai tk tau nk hormat org..Mcm2..

                  Guru besar sekolah Dayana ade jgk cakap...bila mesyuarat PIBG,die sendiri dgn kesal menyebut,parents2 kt putrajaya ni lain macam lagaknya..tk boleh nk tegur..jgn kan tegur parents,ank2 die kalau buat salah pon tk boleh nk tegur..kalau over2 sampai la surat,konon nk bgtau jawatan awk tu tinggi la..mentang2 kerja kerajaan..Maafla kalau ade yg terasa dgn ape yg saya tulis disini..Kita satu Malaysia.,tambah2 plak sesama muslim..kenapa ada jarak,sampai nk senyum pon mcm kena jahit mulut tuh.ape la salah ucap terima kasih dan ringan ringakan mulut bertegur sapa,padahal kalau kt ofis kaki kecoh u all la semua kan..Kalau kaum yg bukan melayu tgk mesti die gelak sbb melayu memang tk bersatu.

                             .Kalau andai kite ni berperang melayu dgn bukan melayu, kite takkan menang,sbb perasaan mementingkan diri sendiri tu masih ada dlm diri..Terus terang saya tkde kawan perempuan kecuali adik2 saya..Saya memang dr sekolah tk suka kawan ngan perempuan sbb perempuan yg paling saya tk suke jenis suka mengumpat,pastu suka tayang ape yg dia ada pd org..senang nk buat perbandingan,saya tk suka yg kepoh,yg suka tanding kain,Barang kemas paling berat dan besar, sape yg paling mahal,beg tgn sape yg beli kt luar negeri atau dlm negeri,perfume jenama ape yg awk pakai,kereta ape,rumah ape,,tu bukan jenis saya..saya orgnya cukup simple dan tk suka di bandingkan dgn sapa2..saya adalah saya..asal family saya happy saya happy thats all..yg lain2 tk penting lansung..tp itulah hakikat yg terpaksa org2 sektor kerajaan di mana2 sahaja,bukan saja di putrajaya alami..Persaingan..dan tk dinafikan aku dpt tau dr adik ipar aku sendiri ,yg mana bekerja di sektor kerajaan jgk,ade yg sanggup pakai bomoh dan sebagainya demi naik pangkat dan ingin menjaga pihak2 tertentu..Masyaallah..berkat ke mcm tuh..Nauzubillah..

               Kalau itulah jalan terdekat semata nk kan pangkat memang tk berkat la kan..naseb baik saya ni jenis tk suka dulu2 lg kerja dgn org...saya tk suke org suruh2 saya..sbb tu saya nyanyi je..n buat bisnes sendiri..Pd yg terbaca entry saya nih..saya nk pesan lah..tk salah u all semua yg bekerja nih tp jgn la anggap awk ni besar dr org2 yg housewife mcm saya nih..Sampai nilai2 kejiaranan tu memang tk wujud...ade jgk yg jenis baik dan mudah mesra tp nisbah die 10-1 org yg mcm tuh..Tk salah merendah diri..kalau pon awk bos,awk tkde hak nk sombong,Tuhan cukup marah dgn org yg berjalan dgn bangga di muka bumi Allah ni..
saya teringat satu hadis ni.
  
."Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (karena sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh.
Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri” (Luqman : 18)

tk puas lg..saya sertakan dgn hukum skali

HUKUM SOMBONG
Sombong haram hukumnya dan termasuk dosa besar. Ayat diatas telah dengan tegas menjelaskannya.
Ibnu Katsir : ; mengatakan,; “Firman Allah ;” dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh” maksudnya janganlah
kamu menjadi orang yang sombong, keras kepala, lagi berbuat semena mena. Jangan kamu lakukan semua itu yang menyebabkan Allah akan
murka kepadamu” (Tafsir Ibnu Katsir 3/417)

“Tidak akan masuk sorga orang yang dalam hatinya ada sifat sombong, walaupun hanya seberat biji sawi” (Riwayat Muslim) 

              Di harap sape2 yg terbaca sedarlah..bukan niat nk mengutuk atau sebaliknya..hnaya lah untuk renungan kite bersama...Renung2 kan lah

Tiada ulasan: