Rabu, 20 Jun 2012

Kisah Seram Rumah sewa tepi rumah mayat...( part 13 )

 Deruan kereta Yati memecah malam..meninggalkan aku seribu persoalan yg aku sendiri  tidak                                    mampu ungkapkan.   Kau ni cepat sgt nk blk la yati..sapa aku sambil yati bawak kereta sambil dia pasangkan ayt2 suci alquran , " da..kau ni tk ingt ke ape yg jd kat pantai hari tu ? aku tk sanggup kalau jd lagi..kata yati..Hurmm....aku hanya diam sambil mata memandang ke depan..Sedang asyik yati memandu tiba2 aku terasa ade satu lembaga hitam melintas jalan dgn sepintas lalu .mcm angin..dan tiba2 juga yati break dgn kuat....kruittttttttt......bunyi tayar kereta..aku terhantuk di dashboard kereta..yati dgn cemas bertanya, " ape tu da  ???  Huh....aku cepat2 bgn membetulkan tempat duduk aku..seb baik dahi aku sakit biasa je..." itula..aku tk tau...cemas aku memandang yati..kami saling berpandangan....hhhhhhhheeeee.ape ni...sampai cross2 jalan ni..jgn la mcm ni..takut yati..aku nampak yati mula gelabah..tk senang duduk...Aku cube menenangkan yati..ti saba ti..aku pon tk tau ape sebenarnya tuh..jom la kite blk..yati dgn cepat2 menekan enjin memecah malam...

              Assallamualaikum......Yati memberi salam..kami sampai di rumah yati,,Kelihatan mak yati cube membuka selak pintu.." Ah..baru blk tanya mak yati....lewat ni mane pergi.." maaf mak kami ade latihan teater td, tunduk yati..yati cube sembunyikan ape yg terjadi.." mak..da tidur sini tau.." ..tidur lah..buat la mcm rumah sendiri ya kata mak yati..Aku senyum pd mak yati,mengangguk salam dan terus masuk bilik yati..Yati masih lg termanggu,mukanya aku lihat agk cemas..Hurmm....keluhnya...hebat btul benda alah tuh..sebelum ni aku tk pernah kena mcm tuh..ni sah2 ikut kau nih...yati menunjuk jarinya ke arah aku.." yati..kau jgn fikir bukan2 la..tkde ape..biasa la tuh..aku cube mengalih pandangan yati..Dh la..esok kan nk jumpe amar..jom la kite tidur.." pinta aku..." awlnya kau nk tidur, jom la makan dulu.,..lepas sembahyang isya kite tidur..aku mengangguk....

                Kicau burung memecah suasana pg..ayam bersahut sahutan mengejutkan umat manusia sembahyang subuh..aku terbangun..rasa aku mlm ni paling lena aku tidur..tkde mimpi aneh,ngeri yg dtg..semangat aku berkobar kobar..Aku terus masuk ke bilik air,mandi n solat subuh..lepas je aku solat,aku kejutkan yati untuk solat plak..Yati menegur..." waah....nampak lain la kau hari ni da..mcm mane tidur semalam ? ok..tanya yati.." ok..aku tidur lena sgt...trima kasih ti..ucap aku..Ok..nanti kite sarapan ya..aku nk tolong mak aku kt dapor jap lg..Eh aku pon nk tolong jgk la..aku rasa happy sgt..sbb dh lama tk rasa hidup mcm nih..selalu asyik bz je..lepas sarapan aku cube untuk hubungi amar..

          Tk angkat plak si amr ni..rungut aku..ti..nape amar tk angkt phone..? tanya aku pd yati..Kau ni..amar kan selalu pg2 berlatih silat..saba la..jap lg nanti.die call blk la tuh...kata yati..Ooo...aku lupe la..aku kembali merenung pemandangan di luar..indah sgt suasana kampung..rasa tenang...tiba2 bunyi satu dentuman kuat ats bumbung rumah yati..aku terkejut dengar bunyi..yati plak sampai melatah terkejut..si yati ni memang kuat latah..Ape tuh...tanya yati..cepat2 die meluru ke bawah..Makkkkk......jerit yati..mak dengar tk ? tanya yati..Mak yati keluar ke laman rumah..ape yg kuat benar ats zink tu tanya mak yati..Entah la makcik saya dengar mcm benda jatuh..aku mneyampuk..yati cemas semacam...bunyi benda jatuh tp tkde benda..tak ke pelik soal yati...aku cube mengintai bawah2 rumah kot2 ade yg terjatuh dan tercampak..Tp jelas tkde...tgh2 sibuk mencari..tiba2 bunyi call masuk...wehh...pergi la angkt phone suruh yati...aku meluru ambik telefon dan menjawab..Amar....kau mane pergi td ? soal aku..ooo...aku mengangguk..ok2..aku jumpe kau petang tau.,,,ok..bye..nape tanya yati..,btul la kau ckp..amar pergi jumpe tok guru silat die..kan aku dh kata yati mencemik muka ..Ni yg aku pelik nih..kenapa tk de benda nih..ape nih..tk pernah2 tau jd kat rumah aku..cemas yati..Jgn2 benda semalam ikut tak..die cube menyakinkan yg lembaga semalam ada kaitan dgn ape yg terjadi pd pg ini....Hisss kau ni...aku cube mengelak dan cuba alihkan fikiran yati...

         Aku siap2 untuk berjumpa dgn amar di gelanggang seni..perasaan aku dh tk boleh nk tunggu dh ni..sgt2 tk sabr...Jom la yati...aku dh siap..tegur aku pd yati..Yati mencapai kunci kereta,salam ngan mak dia dan terus memecut laju...Sampai saja di gelanggang seni ade beberapa group kebudayaan tgh berlatih..mungkin untuk persembahan mingguan..Aku cube menjenguk dan mencari amar...tp tk kelihatan..setengah jam aku menunggu..tiba2 amar pon muncul...Amar membawa sesuatu di tangan nya.,," kau ke mana amar ? lmbtnya kau dtg...soal aku..aku plak jenis pantang kalau janji dtg lmbt.." sorry da..aku ade benda nk kena selesaikan dulu..ni dh selesai baru boleh dtg..,aku bawakkan kau benda nih.." sambil menunjuk bungkusan plastik pd aku..Hurm...ok..kite nk start dr mane. ? soal aku pd amar.." baiklah..kau janji pd aku kau akn terima apa saja yg aku cakap dan kau akn bersama sama selesaikan benda ni.,.tu pon kalau kau nk stay lg la kat situ.." amar cube mendapatkan kepastian aku..Aku menunduk sambil berfikir.." aku memang nk duduk sana lg mar..kau cerita la dulu, pinta aku.." tidak jika kau ragu2..kata amar.." ok..aku memang nk tinggal sana..aku sanggup.." aku cube meyakinkan amar..Amar duduk di tepi aku.." Da...rumah kau tu sgt keras..banyak benda yg jdkan rumah kau tu sebagai tempat tinggal makhluk2 halus...aku pergi rumah kau aku nampak semua benda yg tk elok je..sebagai contoh.aku nampak Hantu Jamban yg sentiasa bertenggek setiap hari di rumah kau..die tk pernah lari..aku nampak hantu tinggi...Hantu pocong. dan banyak lg la makhluk2 macam ni..hantu2 ni smua menjaga kau dan menjaga tapak rumah nih..kau tkkan boleh pergi kemana mana selagi kau tk lepaskan diri dr hantu2 ni..

              Mulut aku ternganga..terkejut yg amat sgt..biar btul kau ni amar ? aku cube mendapatkan kepastian dr amar.." da buat ape aku nk tipu kau,,,aku tk dpt ape..setiap inci rumah kau nih ade penunggu...paling penting aku nk cari satu benda ni..barang ni telah di hantar oleh Jin..menurut Tok guru aku..Jin tu tanam benda tu bawah rumah kau..di galinya benda tuh..tp apa yg aku nampak bukan benda tu je yg ade..banyak yg di tnam di tepi2 rumah kau...Mungkin bekas tapak org yg tinggal sebelum ni ade mengamalkan sesuatu ilmu..jd memang sgt2 sukar nk sucikan rumah kau tu..Banyak sgt tinggalan sejarah2 lampau..Kisah rumah kau tu kisah sedih yg pernah berlaku dan terjadi satu ketika dulu..Tuan rumah kau tu pernah membela..dan tk tau nk jaga..sbb tu rumah kau jd mcm tu..yg paling teruk dia cube menakluki kau..Kau ibarat tuan benda2 tuh semua...di mana adenya kau disitu benda tu akn mengekor..sbb tu kau takkan pernah sembuh....semakin kau berubat semakin teruk benda2 ni semua melawan..semakin jin2 ini meronta tidak mau lepaskan kau..Kite mesti cari jalan supaya kau lepas dr smeua ini..aku nk bawak kau jumpe Tok guru aku..tp sebelum tu aku nk tabur beras dan garam yg aku baca ayat2 suci alquran semalam kt rumah kau dulu...
  
           Aku masih terkejut..yati yg berdiri di tepi aku pon tercengang,.,,patutla...yg melintas dan berbunyi ats atp bumbung aku tu angkara benda tu la......Tiba2 terkocoh kocoh si amran dtg mendapatkan Amar....
" amar......amar...tok guru nk jumpe kau...aku baru dpt panggilan dr ank tok...baik kau gerak sekarang..pinta amran....Amar dgn cemas terus bangun meninggalkan aku yg masih terkejut....Ape ni amran ? apa yg jadi  ?soal aku pd amran...Amran mengeleng kepala..aku tk tau..kite tunggu...pinta amran....Aku mengusap muka aku banyak kali..rasa tk percaya,sangsi,antara relaiti dan fantasi..kenapa aku ? semakin banyak persoalan yg tk boleh aku nk ungkai...kite tunggu ape yg jd pd Tok guru..mampukah amar cube menyelesaikan segala masaalah aku ?????

Tiada ulasan: