Rabu, 20 Jun 2012

Boikot Starbuck


Beberapa hari lalu saya ada terbaca satu artikel berkenaan banyak cawangan Sturbuck telah ditutup,tetapi itu bukan cawangan di Malaysia. Pada hari ini setelah lama tidak membuka tagged agak terkejut apabila beberapa post buletin telah di keluarkan oleh Sturbucks.
For the improvement of our products we would like to ask for your time to please answer our survey. Please check our profile and click the TAKE A SURVEY link in the about me section. Thanks and keep loving Starbucks! :)
Sebagaimana yang kita tahu Starbucks juga antara penyumbang kepada Tabung Israel. Secara jujurnya saya sendiri tidak pernah melepak di Starbucks dan hanya sekali membeli minuman Sturbuks ini untuk kawan.
Sememangnya sekarang sangat heboh mengenai memboikot barangan dari isreal dan Amerika (USA). Namun begitu apakah hukum memboikot ini?
Jika dari sumber forum cari gold :
Penasihat Majlis Agama Islam Johor, Datuk Nooh Gadot dipetik sebagai berkata: “Hukum memboikot barang AS kini jatuh WAJIBdan jika ada sesiapa yang tidak mahu memboikot maka hukum menyokong AS dan Israel ialah lawan bagi wajib, iaitu HARAM.” Beliau menegaskan hukum wajib itu tepat kerana adalah jelas AS dan Israel kini terus degil, sombong, takbur, bongkak, tidak berperikemanusiaan, musuh agama dam membunuh manusia tidak berdosa termasuk kanak-kanak, wanita dan warga tua di Gaza. “Usaha ini perlu berterusan dan jangan hangat-hangat tahi ayam,” katanya. Dipetik dari Utusan Malaysia- 12/1/2009
Sumber dari blog zaharuddin pula :
Kesimpulan umum :
Harus jual beli, guna khidmat dan makan di McDonald, KFC, TESCO, JUSCO, MAXIS, INTEL dan lain-lain produk walauapun berasal dari Yahudi atau Non-Muslim selagi mana : -
a) produk mereka disahkan bersih dan halal oleh JAKIM ( jika di Malaysia) serta tempoh lesen masih hidup,
b) cara transaksi dan urusniaga yang dibuat adalah bertepatan dengan Islam,
c) tiada sebarang perintah oleh kerajaan yang berwajib untuk memboikot mereka bagi mencapai sesuatu maslahat kebaikan untuk Islam,
d) tiada sebarang bukti secara bertulis dan penghebahan rasmi syarikat bahawa mereka membantu dan menyumbang khas kepada serangan ke atas Islam, yang mana ia dibuat atas nama syarikat dan bukan salah seorang individu dalam syarikat sahaja.
Walaubagaimanapun, mendapat pahala bagi sesiapa yang melakukan boikot terhadap mana-mana barangan atau syarikat didasari oleh keyakinannya terhadap hasil kajiannya sendiri yang mendapati penglibatan yang tidak sihat tadi itu ada pada syarikat atau mana-mana pengeluar barangan. Tatkala itu, boikot adalah wajib ke atas dirinya sahaja dan digalakkan bagi sesiapa yang yakin dengan info yang dikeluarkannya.
Digalakkan juga umat Islam mengutamakan sayarikat Islam dan barangan keluaran Islam bagi membantu peningkatan ekonomi umat Islam. Ia juga adalah salah satu fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Saudi. Wallahu’alam.
Artikel asal
Bagi pendapat saya sendiri pulak yang tidak beberapa arif tentang isu ini, saya memboikot dengan cara meminima kan ke atas produk-produk tersebut seperti tidak lagi memakan Mc d dan maggi. Nestle pula semacam sukar untuk memboikot terus kerana terlalu banyak produk yang dikeluarkan nestle yang sangat dekat dengan kehidupan harian kita.
Untuk itu juga, jangan lupa bagi kita pula untuk menderma ke tabung palestin bagi membantu juga kewangan saudara islam kita untuk melawan si lakhnatullah Israel dan kuncu-kuncunya.
Sekian.
P/s: Jika anda ada sumber-sumber yang membantu dalam hukum memboikot ini sila tinggalkan diruangan komen untuk panduan kita bersama.

Tiada ulasan: