Rabu, 20 Jun 2012

Kaabah dibasuh dua kali setahun



Kerajaan di Makkah, Putera Khaled Al-Faisal akan, di atas nama Penjaga Dua Masjid Suci Raja Abdullah, membasuh Kaabah, Sabtu ini (16 Muharram).

Sejumlah ulama Islam, pegawai kerajaan, pegawai dan diplomat akan menghadiri acara tersebut, yang berlangsung dua kali setahun pada tarikh 15 Syaaban (bulan sebelum bulan puasa Ramadhan) dan pada pertengahan Muharram (bulan selepas Dzul Hijjah ketika Muslim melakukan Haji).

Rumah Allah diberikan Kiswa baru (kain penutup kaabah) pada tanggal 9 Dzul Hijjah, ketika para jemaah haji melanjutkan ke Arafah untuk rukun utama ibadah haji.

Upacara membasuh / membersih Kaabah bermula dengan melakukan solat dua rakaat di dalam struktur kubus itu. Dinding dalaman kemudiannya akan dibersihkan dengan mawar, oud dan musk parfum menggunakan kain putih. Air Zamzam dicampur dengan parfum mawar kemudian akan dipercik di lantai dan kemudian diseka dengan tangan kosong dan daun palma. 

Sebelum memasuki Kaabah untuk melakukan pembersihan, Putera Khaled akan mengelilingi Kaabah tujuh kali (Tawaf) di mana dia akan menyentuh Batu Hitam. Dia akan menerima kunci Kaabah yang diletakkan dalam sebuah beg yang dibuat dari baldu hijau daripada penjaga (Bani Shayba). Ketika memasuki Rumah Allah itu, Putera Khaled akan melakukan solat dua rakaat pada lembaran marmar, tempat di mana dipercayai bahawa Nabi Muhammad S.a.w melakukan solat. 

Upacara pembersihan akan dilakukan selepas para tetamu sudah keluar. Lantai marmar dan dinding akan dicuci dengan air Zamzam dicampur dengan parfum mawar. 

Selepas pembersihan, lantai dan dinding akan dikeringkan lagi dengan kain putih dan tisu. Dinding itu kemudiannya akan diwangikan dengan menggunakan sejumlah besar oud dan parfum mawar. Kaabah kemudian akan diasapkan. 

Ukuran Kaabah adalah 14 meter dari sisi timur, 12.11 meter dari sisi barat dan selatan, dan 11.28 meter dari sisi utara. Lantai dalamannya diletakkan dengan marmar berwarna. Langit-langitnya disokong oleh tiga palang kayu, masing-masing dengan diameter 44 cm. 

Strukturnya mempunyai dua langit-langit, yang lebih rendah dan yang atas. Dinding dalamannya dilitupi dengan tirai yang dibuat dari baldu hijau yang diganti satu kali setiap tiga tahun. Bahagian atas bumbung atas mempunyai ventilasi (saluran udara), yang panjangnya 127 cm dan lebar 104 cm untuk membenarkan cahaya matahari masuk. Ventilasi ini diperkuatkan dengan tutupan kaca dan dibuka semasa upacara membersih. Lubang angin boleh dicapai melalui tangga kaca 50 langkah. 

Pintu Kaabah diperbuat daripada kayu dan disalut dengan emas murni 280 kg. Ianya 310 cm tinggi dan 190 cm lebar. Panjang kunci Kaabah adalah 40 cm. Pintu dibina 225 cm di atas permukaan tanah.

Tiada ulasan: