Rabu, 20 Jun 2012

Kisah hidupku Part 3 ( Buat teman2 ku yg di sayangi...)


Salam..Seribu kemaafan jika keterlewatan Nota ini menyusul menemui teman2 ku yg disayangi..Lantaran kesibukan dalam menjalankan tugasan harian menyebabkan lewat untuk diri ini menulis rentetan hidupku kesekian kalinya..Alhamdulillah,di beri lagi kesempatan untuk bernafas di bumi Allah yg tercinta,Semoga Allah memanjangkan umur kite semua untuk terus bernafas dan beramal di muka bumi Allah ini..

Bile mengupas cerita berada di asrama,membangkit kenangan kite di zaman persekolahan..mengingatkan semua pahit manis dalam menempuhi hidup hingga ke tahap ini..Begitulah jugak aku..penuh ngan kisah suka duka,ragam manusia,dan itulah juga yg mengajar dan mematangkan diri ini..

Masa ni tingkatan 3,ingt lg satu kejadian yg tk boleh lupe..Mak terpaksa pindah ke Machang sbb rumah kat kampung masih lg dalam proses pembinaan,kalau nk sekolah tempat biasa amatlah jauh walaupon duduk asrama,so jalan yg terbaik terpaksa la pindah..Cikgu2 dan kawan2 semua amatla berat hati nk lepaskan..maklumlah..dh jd ayam tambatan sekolah ni payahla skit..

First day di sekolah baru amatlah best..sbb cikgu2 n pelajar2 kat sane boleh di katakan sudah mengenali aku,ye lah asal belawan bola ke lumbe lari muke ni jugk la..so lg la senang nk berkomunikasi..pendek kata popular la masuk sekolah baru,org ni nak kawan,org tu nak kawan,asyik berkepit je..ade la nak tanya itu la nak tanya ini la..dekat sekolah baru ni jgk aku tinggal di asrama,suasana n persekitaran yg bagus..mungkin sbb rasa selesa di sanjung oleh org sekeliling kot..sbb tu rasa best sgt.

.Masuk2 je sekolah terus pegang jawatan dalam ASRAMA,kelas n rumah sukan..terpaksa train pelajar2 yg nk main acara padang n balapan..masa ni tk yah cakap la sijil2 sukan n koko berlambak,sampai ade yg tk berambik kt sekolah..banyak benda yg join,drama sekolah,nyanyi la nasyid la,koir la..masa ni jugak RTM kelantan undang untuk menyanyi program terbitan RTM di siarkan di Radio kelantan..Rancangannye setiap sabtu pkl 9 mlm..nyanyi 3 lgu dapat la 150.00.. rakaman di buat dalam studio rtm ..nyanyi lagu2 dr 40 an sampai la 70 an..nama rancangan ni Bingkisan Irama..memang best..Aku plak memang mint lagu lama2..so lg la senang n banyak tahu lagu2 klasik ni..

Paling aku tk boleh lupe sampai sekarang pengalaman budak laki yg boleh di katakan sangt gile bile tgk aku..heran jugk ape la yg buat sampai die mcm gile bayang bile tgk aku,aku sendiri pon tk tau..cube bayang,budak laki ni pernah hantar surat kat ex girlfren die soh bg surat tu kat aku..kebetulan plak aku baik dgn exgilrfrend die..tekejut jgk bile tahu kawan baik aku tu ex budak laki ni..budak laki ni dahla hendsome,keturunan raja lak tu ( raja,nik,che,wan ) keturunan ni memang ada baka che siti wan kembang..sekali tgk muke die macam james dean gitu..memang jd rebutan perempuan2 yg sekolah kt situ lah pendek kata..kelas 5 sains,pelajar harapan sekolah lak tu..memang baik budaknye..rumah tepi sekolah je..ade ke ptut,hari2 hantar bunge,,aduhh tk dapat bunge ros segala macam bunga die hanta,,termasuk la bunga raya n bunge kertas..nak tegelak pon ade..surat jangan kate la..hari2 hantar surat..Ade je benda atas meja..kadang2 time org belajar die lalu depan kelas..maklumlah kiteorg rehat tk sama.

.Malu betul kalau time die lalu depan kelas n asyik perhati je..satu sekolah asyik bercakap..ckgu2 pon asyik perli je..budk2 pompuan yg gile kat mamat ni memang jelous jgn cakap la..asal lalu je buat muke menyampah..Bile time sukan je memang die tunggu sampai aku siap..sedangkan die tk main pon sukan tu..Memang gile lah..Yg sedihnya aku ni bukan jenis mcm tu..kite ni jenis lasak n tk suke couple2 ni..benda ni berlanjutan lama la jugk,,bile tk layan lg tambah parah plak..

Berlainan lak dalam asrama..Asrama ni biasala..kalau kisah seram2 ni tk yah la cakap..pernah kena sakat hantu dalam toilet..kalau malam2 memang tk berani la nk basuh bju sorang2..kena ajak teman..maklumlah sekolah dalam hutan..macam2 bunyi ade..sampai yg kena sorok bunian pon ade..seb baik bunian tu bg balik..kalau tk deal betul2 memang tkde lg la budak tu alam kite ni..dh bunian suke kat die nk buat mcm mane...Yg ni pon tk boleh lupe jugk..bile masuk asrama,ade sorang budak pompuan ni,memang pelik,cara die pandang,cara die tenung n layan..memang pelik n meyeramkan..jelingan die tu buat kite resah betul..budak ni tingkatan 1..memang manja budaknye..duduk lak sebelah katil aku..aku anggap die ni mcm adik la..tp die ni pelik..tiap kali kite makan ke ape ke die perhati je..pastu kalau ade org lain yg baik sgt ngan aku die mcm jeles la plak..seram sejuk je bile die kenyit2 mata lak..parah btul..ade jugak perempuan yg berkenan dgn perempuan..pernah die mintk nk tidur sama ngan aku satu katil..mule2 ingtkan dia takut,biasalah asrama memang lumrah kawan2 tumpang tido satu katil ni...dia plak ank bongsu,memang manja sgt2..ingt saje2 nak manja2..upenye ade niat lain..bile tido padam lampu je tangan dh meraba2 ke tempat yg tk sepatutnmye...terus aku lari keluar tidur tempat lain..keesokkan harinye ,nampak muke die yg teramat bersalah bile buat benda tu..memang tkut btul la benda2 mcm gini..

Sukan mcm biasa nyanyi pon mcm biasa..Mamat tu plak tk habis2 menganggu..memang tk selesa btul..siap ajak pegi umah la nak kenalkan kat mak die..tp kadang2 bile tgk lama2 cair jugk..maklumlah..mamat tu paling hensem tu kt sekolah tu...tp hati ni memang tk terbukak lansung pon..
Cuti sekolah la paling best..boleh balik kampung..mandi sungai,main bola,belajar silat,tambah2 masa musim buah..fuhh...panjat2 pokok tu memang dh jd rutin la..buah yg paling suke,rambutan kuning atau rambutan gading,duku,langsat,rambai,manggis,buoh seta,pauh,katak puru,cermai,asam jawa n ratah pucuk daun asam gelugur,,memang best lah..kalau nk ingt blk masa panjat tu pernah kena gigit kerengga n semut tiong..bibir tu bengkak mcm ade bibir lain je..hehe..

BUkak sekolah pon paling best,sbb masa tu la nk jumpe balik kawan2..Sekolah mcm biasa..asrama plak budak pompuan tu mintak maaf dan die hantar surat yg nk ambik jd kakak angkt..Kalau kt sekolah,resam ambik adik,kakak angkt ni memang teramat2 biasa sgtlah..hehe32..ade je surat sampai nk ambik kakk angkat la adik angkat la..aweks la..huh..macam2..Tgh syok2 makan kt kantin asrama,tiba2 mamat yg gile kat aku tu muncul,bawak tray makanan..pelik n ajaib je sbb kalau bukan stay asrama mane bleh makan kt dalam tu..die sengaja datang makan berdepan meja aku makan..nk makan pon tk senang..tanya punye tanya..upenye die mintk ngan ckgu nk duduk asrama,sedangkan umah die dekat je..die bg alasan, senang belajar bile duduk asrama kt ckgu,padahal ada benda lain..hish..kawan die cakap supaya die boleh tgk aku hari2..aduss....memang jiwa btul la mamat ni...

Satu petang , masa ni kiteorng nk lawan bola baling,die datang ckp nk jumpe ngan aku..kalau aku tk datang,aku tk akan tgk die lagi..ape maksud dia pon aku tk faham..aku ckp yg aku takkan datang punye,tp die cakap,,kalau tk datang die kelar tangan die ngan pisau...Gile btul la..tekejut beruk aku denga bile dia cakap die nk buat mcm tu...aku cakap kt die jangan jd gile boleh tak..die cakap gile ke bile saya buat mcm ni, ? sambil menyelak di pergelangan tangan die yg terukir dengan pisau bernama IDA..Hanya Tuhan tau perasaan aku di saat itu...Kalau nk tau ape yg jd seterusnye ,adakah aku pergi ke atau tk jumpe budak laki ni ?..TUnguuuuuuuuuuuu..sambungan nota seterusnye

Tiada ulasan: