Rabu, 20 Jun 2012

Buang Bayi atau Membunuh...

Minta maaf kalau coretan ini sangat keterlaluan bagi kalian.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kita sering dihambat dengan berita berkenaan dengan kes membuang bayi, pembunuhan, seks bebas, dan isu politik.

Bagi kes membuang bayi..erm, kesian. Itulah luahan yang kita selalu dengar, tetapi berapa ramai yang berani menyahut cabaran bagi mengurangkan gejala ini. Begitu juga dengan seks bebas dan pembunuhan.

Aku sangat berbeza pendapat dengan kalian, kerana pada aku buat apa nak kesian pada orang yang dah mati...kita doakanlah kesejahteraan untuknya. Tetapi, bagaimana dengan yang hidup adakah patut kita menghukum mereka. Pada aku mereka tidak patut dihukum, ini berkemungkinan kerana mereka tidak tahu yang mana halal dan yang mana haram. Tetapi, jika perundangan mengikut kenyataan daripada al-Quran...mereka wajib dihukum. Hukuman yang perlu dilaksanakan adalah hukuman hudud yang membawa kepada 'diyat' (denda yang dikenakan mengikut kadar 100 ekor unta. Soalnya, jika kita nak denda mereka dengan apa mereka perlu bayar jika mereka tidak berkemampuan. Untuk orang kaya memang senang je, diorang boleh bayar. Jadi, pembayaran ini akan perlu ke Baitulmal (Perbendaharaan Negara).

Jika kerajaan menggunakan wang ini, maka akan berlaku satu pembaziran keatas wang rakyat. Bila wang rakyat dibazirkan, maka pembangunan yang sepatutnya berjalan terpaksa ditunda kerana masalah ini. Rakyat pula akan melenting kerana segala prasarana yang dijanjikan tidak dilaksanakan oleh kerajaan yang memerintah.

Soalnya sekarang ekonomi di Malaysia, tidak 100% mengikut perundangan Islam. Ia masih lagi bercampur aduk dengan ekonomi konvensional. Jadi, kerajaan tidak akan membayar wang denda ini. Ia terpaksa ditanggung oleh pemiutang atau pemiutang akan diisytiharkan muflis jika tak bayar hutang. Hakikatnya pada zaman lampau tidak berlaku soal begini, ia hanya berlaku pada zaman jahiliyah. Adakah kita pun masih berada di zaman jahiliyah pada abad ke-21 ini?

Semoga coretan ini, membawa kita untuk berfikir adakah selama ini sistem yang kita benar2 mengikut panduan daripada al-Quran dan Hadith Rasulullah. Sama-samalah kita renungkan bersama dalam mencari kebenaran dan keredhaan Allah s.w.t..

Tiada ulasan: